fredag den 4. november 2011

Du er ikke dum! - part 2

Tilgiv mig at jeg bringer det på banen igen, men nu skal fortidens spøgelser altså lige have et ordentligt los i røven spark i numsen.

Som appendix til forrige blogindlæg, vil jeg dog lige gøre opmærksom på, at jeg godt er klar over at intelligens(-kvotient) er et omdiskuteret begreb. Er det i det hele taget muligt at måle? Kan man være intelligent på flere måder? Og kan den ændres ved træning? Det kan der skrives - og er skrevet - rigtig meget om, så jeg vil lade den hvile der og henvise mine læsere til Google, hvis de ønsker nærmere uddybning.
Personligt er jeg af den overbevisning, at det kan man godt, men at det i bedste fald kun giver et halvt billede af dig som menneske. En høj IQ udsiger intet om dine sociale eller moralske kvalifikationer, som jeg mener vejer lige så tungt - ja, hvis ikke tungere. Hvad nytter det at have en høj IQ, hvis den bliver brugt køligt og beregnende, til at udnytte andre mennesker? Det kommer man i min bog altså ikke særlig langt med. Eller det kan da godt være at man gør det, men det er ikke videre pænt gjort.

Men nu hvor følgende disclaimer er skrevet, vil jeg gerne dele dette med jer. Mine damer og herrer! I give you... (trommehvirvel) ...Screenshot af min intelligenskvotient:



Ja, for jeg kunne jo (alligevel) ikke dy mig. Så jeg gik ind på Mensas hjemmeside og tog deres (online) IQ-test. 121, ved spredning 15. Ikke dårligt, ikke dårligt... (Ved spredning 16 og 24 placerede den sig faktisk højere, men da spredning 15 er den Mensa officielt benytter, vil jeg også gøre det)

Godt så! Jeg ér intelligent. Rimelig intelligent faktisk! Jeg kunne heller ikke rigtig få det til at passe, hvis den hjerne som tænker så store tanker og generere så mange mærkelige idéer, ikke skulle besidde en vis IQ.
Men det er jo ADHD i en nøddeskal! Jo højere intelligens, desto større frustration og fortvivlelse, når man ikke kan finde ud af at strukturere eller prioritere disse.


Nu håber jeg ikke i synes, at jeg er et forfærdeligt selvcentreret og navlepillende menneske. Jeg ved godt, at jeg har lidt af et issue på det punkt. Men når man gentagende gange har fået at vide at man er dum, bliver man altså vældig stolt af sig selv, når det modsatte viser sig at være tilfældet. I må bære over med mig! Jeg har del spøgelser der skal luges ud i...

Peace and Love
Jette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar