mandag den 5. december 2011

Så fik knægten sgu lukket munden på mig...

Jeg kommer ofte til kort, når jeg skal hjælpe sønnike med hans matematik-lektier. Jeg kan godt regne (til husbehov) og aflæse koordinatsystemer, men at gange/dividere brøker og løse ligninger er helt sort. Men selvom jeg kan regne en given opgave, har jeg stadig store problemer med at forklare hvordan man gør. Matematisk er bare ikke et sprog jeg taler. Sommetider bruger jeg også lidt utraditionelle metoder, til at komme frem til et resultat. Som f.eks. til (skriftlig) matematik-eksamen i gymnasiet, hvor jeg skulle oplyse den manglende længde og vinkel på en retvinklet trekant. Jeg kunne simpelthen ikke greje hvorvidt jeg skulle bruge sinus, cosinus eller tangens. Det jeg gjorde, var at bede (pænt) om et ekstra stykke papir og tegnede ud fra de givne oplysninger, trekanten op i rette størrelsesforhold. Så tog jeg min lineal og vinkelmåler - målte efter - og kunne så ud fra disse oplysninger, finde frem til den korrekte metode. Bagefter havde jeg det lidt skidt med det, da jeg indirekte følte at jeg snød. Men når jeg tænker over det nu, synes jeg egentlig det var ret kreativt tænkt - og gjort.

Matematik er heller ikke sønnikes yndlingsfag. Tværtimod bliver der virkelig skruet op for pathos, når der skal laves matematik-lektier. Dybe suk og jeg hader matematik. Der er ingen tvivl om hvad han mener om sagen. Men det skal jo laves, så for ligesom at argumentere for nødvendigheden i at lære det, prøver jeg på bedste og mest diplomatiske vis at komme med eksempler, hvor matematik finder praktisk anvendelse i hverdagen. F.eks. udsalg (procenter) eller madlavning (måleenheder).
Ja, men hvad med ligninger? Hvad fanden kan man bruge dem til? Ja, helt ærligt?! Jeg måtte være ham svar skyldig, for jeg ved det virkelig ikke.
Hvis der er nogen som har svaret, så kommentér endelig. Men husk det gælder praktisk anvendelse i hverdagen.

Peace and Love
Jette



Ingen kommentarer:

Send en kommentar