onsdag den 30. maj 2012

Hvor mange timer er der til Falster?

Som jeg tidligere har skrevet er matematik ikke min spidskompetence, så jeg var glædeligt overrasket da jeg i går aftes skulle hjælpe sønnike med hans lektier. Selvom det var brøker, var der heldigvis tale om de mere simple af slagsen i stil med; hvis 1/4 sodavand koster X antal kroner, hvad er så literprisen?
En af opgaverne gik på at man skulle regne det fulde antal timer og minutter ud på en (fiktiv) køretur, ud fra en række tidsangivelser i brøker og/eller procent, som så var 1/3 af køreturen. En af disse var 1 1/2 time, hvilket x 3 giver 4 1/2 time, hvilket er en meget lang køretur hvis man - som undertegnede - har tendens til køresyge.
Dette er for så vidt matematik opgaven fuldstændigt uvedkommende. Det handler blot om at vise at man har forstået principperne, for hvordan man regner den samlede tid ud. Men det er jo ikke tilstrækkeligt for mig, vel?! Straks sættes hjernen i omdrejninger:
Hvad farve har bilen (hvis de altså i det hele taget kører i bil...)?
Hvor mange personer er der mon i bilen?
Hvor skal de egentlig hen?
Det er sgu da lige meget! Der er tale om en fiktiv køretur, i et fiktivt transportmiddel. Men det synes min hjerne så absolut ikke og pludselig sidder jeg på bagsædet i en rød VW på vej mod Falster. Falster fordi det forekom mig at tage en evighed - hvilket nok passer meget godt med 4 1/2 time med kedsomhed og køresyge - den sommerferie vi kørte til Falster.


Det burde de altså tænke lidt over, dem som udgiver lærebøger. At der er nogen - med en lidt for heftig hjerneaktivitet - som synes det er mere vigtigt at kende til formålet med køreturen, end hvor lang tid den tager.

Peace and Love
Jette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar