mandag den 25. juni 2012

Fra speltkusse til pesticid-babe


Kære Økologi

Jeg skriver dette fordi jeg har besluttet, at det må være slut mellem os.
Sønnike opdagede i dag en savtakket kornbille i en af dine fibermüsli-pakker. En müsli jeg i øvrigt en time tidligere havde spist af med største fornøjelse. Ydrk!
Jeg har googlet lidt og fundet ud af at jeg langt fra er den eneste, du har behandlet på den måde. Jeg ved godt det ikke er med vilje. Ja, du vil måske endda hævde at det ikke kan undgåes. Jeg er da også ked af at det skal være på denne måde, men jeg tåler ikke småkryb i mine madvarer - så hellere pesticider.

Kærlig hilsen
Jette

P.S. Vi kan stadig ses i kød og mejeriprodukter, men for fremtiden er du forment adgang til mine køkkenskabe. Måske lige med undtagelse af tætsluttet konserves.

Min hilsen giver vel sig selv. Jeg har konstateret savtakkede kornbiller i mine køkkenskabe. Jeg er ikke sart, men småkryb i mine madvarer synes jeg sgu er ulækkert. Det glæder mig dog at læse at tilstedeværelsen af disse, ikke skyldes dårlig køkkenhygiejne, men at de er kommet med hjem fra supermarked i en pose mel, gryn eller nødder.
Jeg har allerede smidt samtlige madvarer ud (med undtagelsen af én pakke uåbnet pasta, to dåser majs og en dåse soyabønner) og i morgen står den på støvsugning af skabe og Trinol 810. Generelt er jeg ikke tilhænger af med-ondt-skal-ondt-fordrives-parolen, men tror desværre det er nødvendigt i den sammenhæng. Jeg er dog lidt bekymret for om katten kan tåle det. Det er jo noget krasbørstigt noget. Mon det er tilstrækkeligt at lukke hende inde på sønnikes værelse i nogle timer, eller skal hun være helt ude af lejligheden? Der skal jo luftes ud, så hvordan forhindrer jeg hende i at gå ind igen? Jeg må snakke med dyrlægen i morgen og høre om det bare er mig som er pylret.

Jeg kan selvfølgelig ikke med sikkerhed sige hvor de kommer fra. Men det mest sandsynlige er at de har gemt sig i en pakke med økologisk kornprodukter. Problemet er at de (savtakkede kornbiller) ikke er kræsne og eftersigende også er glade for konventionelle fødevarer. Men ikke-økologiske kornlagre bruger nogle skarpere midler mod insektbekæmpelse, så sandsynligheden for at de i første omgang er kommet derfra er ikke så stor.
Jeg kan ellers virkelig godt se det fornuftige i økologi, men når jeg finder den slags småkravl i mine køkkenskabe, kan jeg pludselig også se det virkelige fornuftige i sprøjtemidler. Sorry!

Modelfoto

Ingen kommentarer:

Send en kommentar